wtorek, 4 czerwca 2013

Czy cena jest atrybutem jakości produktu, czyli o różnych spojrzeniach na jakość



Wszyscy mówimy o jakości, jakości produktu końcowego dla klienta, jakości procesu wytwórczego, jakości usług, jakości obsługi klienta itp. itd. Pokuszę się zatem o uporządkowanie tego tematu w kontekście wytwarzania oprogramowania „szytego na miarę”, bo w tym obszarze mam najwięcej doświadczenia. 

Różne spojrzenia

Myśląc o jakości, trzeba się zastanowić nad punktem widzenia, kto myśli o tej jakości. Trzeba uświadomić sobie, jakie są kryteria jakości, jakie kategorie wymagań, które są punktem odniesienia do mierzenia jakości.

  • Spojrzenie nr 1 – ciągłości procesu biznesowego (właściciela procesu)
  • Spojrzenie nr 2 – użytkownika aplikacji
  • Spojrzenie nr 3 – administratora technicznego (serwis i utrzymanie)
  • Spojrzenie nr 4 – kontrola jakości wytwórcy oprogramowania (inżynierskość)
  • Spojrzenie nr 5 – ekonomiczne (zarówno dostawcy, jak i klienta)

Świadomie oddzielam spojrzenie ekonomiczne i kontroli jakości producenta od pozostałych, gdyż rządzą się one prawami odmiennymi od pierwszych trzech spojrzeń, które reprezentują szeroko rozumianego „użytkownika biznesowego aplikacji”.

Powyższy układ jest powiązany nieliniowo, czyli poszczególne elementy oddziałują na siebie wzajemnie. Jednakże, dla ustalenia uwagi, spojrzę na każdą kategorię wymagań jakości z osobna, ale o tym już w kolejnym wpisie.

Morał z tej bajki ...

Z podziwem patrzę na budowę ICE, czyli z mojego punktu widzenia jakość procesu i czekam, czy jakość produktu będzie równie imponująca. Życzę tego wszystkim, bo ICE zmieni oblicze miasta.

Tymczasem dołączam aktualne zdjęcie z budowy ICE w Krakowie. Nowoczesność (ICE) spotkała się z tradycją (dorożka), a każde z nich ma inne wyobrażenie i definicję jakości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania