wtorek, 2 lipca 2013

(cz.2) Zarządzanie sobą w czasie

W wakacyjne wtorki piszę o zarządzaniu sobą w czasie. Tydzień temu zaproponowałam pierwsze pytanie-zadanie. Sama też je wykonałam, nie było łatwo ;)

Moja wizja

Chciałabym żyć w harmonii i mieć czas na różne rzeczy w moim życiu, nie tylko na pracę, zajmowanie się domem i dziećmi. I chciałabym mieć czas przeznaczony wyłącznie dla siebie, na przykład na hobby, podróżowanie i rozwój osobisty.

A jak wygląda Twoja spisana wizja? Jeżeli jeszcze jej nie spisałaś(-eś), zrób to dla siebie, bo zawsze będziesz do niej powracać, jeżeli tylko ogarną Cię wątpliwości.

Moje aktywności

W czasie tego kwadransa zrobiłam sobie listę aktywności, zajęć, jakie mam na co dzień w życiu i na co powinnam mieć czas. Dotychczas nie robiłam takiej listy, ale efekt był taki, że rzucałam się w wir pracy, która pochłaniała mnie w całości i już nie miałam czasu na inne działania w życiu.

Teraz nadszedł moment, żeby sobie uświadomić, z czego tak naprawdę składa się życie i zadbać o wszystkie obszary. Dlatego spisanie takiej listy będzie pomocne. W przyszłości lista ta zapewne będzie ulegała jeszcze zmianom, ale teraz zrób jej pierwszą wersję.

Harmonia w życiu

Jakiś czas temu natknęłam się na przydatną matrycę obszarów w życiu. Czasami jest ona rysowana w postaci koła, żeby pokazać, jak  ważna jest równowaga między tymi obszarami. Ale mnie przekonał układ kwadratów 3x3.


Teraz kolejnym krokiem będzie przypisanie aktywnościom z mojej listy odpowiedniego obszaru z matrycy (można je sobie jakoś oznakować, na przykład ponumerować lub użyć skrótów - ja będę używać skrótów z pierwszych liter, np. PP, WN, ...).

Priorytety

W różnych okresach życia mamy różne priorytety. Dlatego oprócz uświadomienia sobie dziewięciu obszarów w życiu, warto też uświadomić sobie dokładniej, jakie aktywności w naszym życiu mają teraz najwyższy priorytet, są najważniejsze. Przykładowo może to być znalezienie pracy, rozwój osobisty, wychowywanie dzieci.

A propos dzieci, to bardzo ciekawe jest umiejscowienie ich w tym samym obszarze, co twórczość. To chyba najważniejsza twórczość w naszym życiu :) Ale nie wszyscy jej doświadczają albo też kiedyś się kończy, bo dzieci dorastają i wyfruwają z domu.

Konkluzja, czyli kolejne zadanie na kwadrans

Czy udało Ci się wygospodarować kwadrans czasu tylko na myślenie na ten temat? Kiedy masz najlepszą porę dnia, czy tygodnia, kiedy możesz w spokoju znaleźć kwadrans dla siebie? Warto to sobie uzmysłowić. Nic na siłę.

Znajdź czas na zrobienie listy aktywności, przypisanie ich do kategorii (1 z 9) i nadanie im priorytetów, Twoich priorytetów, które teraz masz w życiu.

Życzę udanych wakacyjnych podróży :) I do usłyszenia za tydzień.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania