piątek, 20 grudnia 2013

Dlaczego tak trudno lub łatwo o zmianę i co na to wpływa?

Przed Świętami kupiłam książkę. Dzielę się moimi pierwszymi przemyśleniami. Warto uświadomić sobie pewne fakty, szczególnie w okresie przedświątecznych zakupów.

Sześć źródeł wpływu

Książka nosi tytuł "Zmień wszystko co chcesz". Autorzy: K. Patterson, J. Grenny, D. Maxfield, R. McMillan, A. Switzler. Do jej kupna zachęciła mnie krótka recenzja S. Covey'a na okładce.

Zaczęłam czytać i moją uwagę przykuła już pierwsza informacja. Dotyczy ona uwarunkowań, w jakich usiłujemy (albo chcielibyśmy w przyszłości chcieć) dokonać zmiany w swoich nawykach, życiu, pracy itd. To sześć źródeł wpływu (rysunek z książki).


Nasza gotowość i możliwość wprowadzania zmiany nie zależą tylko od nas. Motywacja i umiejętności dotyczy trzech sfer życia:
  • naszej osobistej motywacji i umiejętności. 
  • uwarunkowań społecznych, czyli otaczających nas ludzi - umiejętności społeczne, motywowanie przez innych ludzi
  • uwarunkowań strukturalnych, czyli otoczenia (bez ludzi).
W efekcie otrzymujemy 6 źródeł wpływu, zarówno pozytywnego, jak i negatywnego.

Poszukując sposobów na dokonanie jakiejś zmiany w życiu, w nawykach, należy spojrzeć na nie wszystkie, nie ograniczając się tylko to osobistej motywacji i osobistych umiejętności.

Zgubne skutki nieświadomości

Zdarzyło mi się być ostatnio w galerii handlowej. Bynajmniej nie w celu robienia zakupów, ale spotkania z kimś. Jednak przy okazji chciałam wpaść do księgarni po konkretną książkę. Miałam zapisany tytuł i autora.

Podeszłam do konkretnego działu i zaczęłam szukać według nazwiska autora. Jednak zauważyłam, że książki są wymieszane. Natrafiłam na inny tytuł, który mnie zainteresował. A obok znowu na kolejne interesujące mnie tytuły. Nagle okazało się, że mam mnóstwo książek, które chciałabym kupić.

Musiałam zdecydować się na ograniczony wybór, jednak kupiłam kilka książek, zamiast zaplanowanej jednej. A tej zaplanowanej nawet nie znalazłam.

Morał z tej bajki

Trzeba być czujnym podczas świątecznych zakupów. Handlowcy doskonale znają wymienione powyżej pola wpływu i stosują je, ze zgubnym wpływem dla naszego portfela. Warto je poznać i stosować na własne potrzeby, do własnego rozwoju i na swój użytek.

Gdyby książki były ułożone alfabetycznie, jak wskazywało oznakowanie na półkach, podeszłabym do regału, odszukała nazwisko i tytuł i kupiła konkretną książkę. Z drugiej jednak strony, nie kupiłabym tej książki, o której teraz piszę ...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania