środa, 26 lutego 2014

Jak ważne są emocje

Trudno czasami zapanować nad emocjami. A to emocje powodują nasze działania.

Czwarte spojrzenie

Dzisiaj siadłam do komputera z zamiarem napisania czegoś więcej o emocjach w informatyce. Na moich prelekcjach mówię o trzech obszarach:
  • emocjach w zespołach projektowych tworzących oprogramowanie
  • emocjach po stronie użytkowników oprogramowania
  • emocjach jako przetwarzanych informacjach rozpoznawanych podczas interakcji z oprogramowaniem i sprzętem (informatyka afektywna - tylko wspominam o niej).
Chciałam dzisiaj napisać o emocjach, jakie budzą się poza pracą, w życiu prywatnym. Nie da się oddzielić czasu pracy i reszty życia, te emocje są cały czas w nas. Jednak coś zburzyło mój plan ...

Niespodziewane zdarzenie

Niespodziewanie otrzymałam informację o sytuacji wątpliwej etycznie. Nie jestem ekspertem w stosowaniu prawa, ale wszelkie moje działania muszą być zgodne z moimi zasadami etycznymi.

Otarłam się dzisiaj o sytuację, kiedy ktoś postąpił tak, jak ja bym nie postąpiła. A jako, że uczestniczymy we wspólnym przedsięwzięciu, poczułam się tym dotknięta. Mój sposób myślenia, moje wartości, spowodowały takie, a nie inne emocje.

Tak, jak w modelu emocji ABCD:

A - zdarzenie inicjujące (nadużycie, błąd)
B - przekonania, wartości, myśli (ktoś postąpił nieetycznie)
C - emocje (złość)
D - działanie (wysłałam SMS, maila, czekam na odpowiedź)

Dopóki nie doczekam się naprawienia sytuacji, złe emocje będą we mnie. To zaburza moje myślenie i działanie dzisiejszego dnia. Muszę włożyć wiele wysiłku, żeby nie myśleć o tym, a i tak ta niedomknięta figura (pojęcie z Gestalt) będzie dobijać się we mnie i absorbować moją energię.

Morał

Przysłowie ormiańskie: Rana od miecza goi się łatwo; rana od złego języka goi się znacznie trudniej. 

Dołączam zdjęcie z krakowskiego Rynku Głównego zrobione w niedzielę o zmierzchu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania