piątek, 6 marca 2015

Co się stało z tym światem?

"Święta krowa"

Dzisiaj jechałam "szybkim" tramwajem nr 50 i po raz kolejny obserwowałam, jak pijany pasażer może robić wszystko, na co ma ochotę i nikt na to nie reaguje.

Do dzisiaj bałam się pijanych i siadałam jak najdalej. Ale dzisiaj miałam tego dość.
Pijany jest traktowany jak święta krowa, ludzie najpierw ustępują mu miejsca jak osobie niepełnosprawnej. A jak już usiądzie, to zaczyna urągać pasażerom. Wyciąga zza pazuchy butelczynę. W końcu zareagowałam, szkoda, że nie natychmiast. Nie poderwałam się za głosem serca.

Choroba alkoholowa

Nie wiem, czy dziewczyna, która przy nim stała była może jego córką, w każdym razie współczułam jej, jak ją wyzywał. Stała niedaleko niego i rozmawiała przez telefon. W końcu po kilku przystankach wysiadła szybko i jeszcze go kopnęła. A on dalej klął.

O tym, że to mogła być jego córka, pomyślałam później, kiedy zwróciłam mu uwagę, a on do mnie "jaką córkę wychowałaś". Podeszłam do motorniczego, który okazał się kobietą. No i pijak przestraszył się, wysiadł z tramwaju.

Znieczulica

Pasażerowie nawet przyznali mi później rację, że dobrze zrobiłam. Ale pytam się, co z innymi, którzy tolerowali to jego zachowanie? Dlaczego jest społeczne przyzwolenie dla pijaków, którzy terroryzują pasażerów, a jak później wywnioskowałam, także swoje dzieci, rodziny?

Chore społeczeństwo

Czytam, że już 40% społeczeństwa to osoby DDA, czyli Dorosłe Dzieci Alkoholików. A jeżeli dodamy do tego samy alkoholików i jeszcze małoletnie dzieci tych alkoholików, to jest to zdecydowana większość społeczeństwa.

Morał

Potrzebna jest fundamentalna i totalna zmiana w nastawieniu do alkoholizmu, jak też systemowego pomagania osobom potrzebującym. Nie ma co piętnować ludzi łatką DDA. Potrzebna jest zmiana w społeczeństwie i systemie pomocy.

Całe społeczeństwo potrzebuje pomocy. Także w tym, żeby nauczyć się wzajemnie sobie pomagać. Komu ma na tym zależeć? A komu zależy? A komu powinno zależeć?

Z najnowszego informatora PARPA dla radnych wyczytałam, że jesteśmy jednym z pięciu krajów Europy, w którym spożycie alkoholu będzie rosło. Poniżej wykres spożycia 100-procentowego alkoholu w przeliczeniu na mieszkańca (z informatora PARPA).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania