piątek, 26 kwietnia 2013

Ostatnie dni przed majowym weekendem, czyli polska e-rzeczywistość

Czytam przy porannej kawie: System e-Deklaracje umożliwiający złożenie rocznego zeznania podatkowego za 2012 r. przez internet uległ awarii. - Działa, ale powoli - informuje Ministerstwo Finansów (gazeta.pl). Jakoś wcale nie dziwią mnie już tego typu informacje ...

Szczytne cele

Mam przed sobą dokument z grudnia 2008 roku Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Dzięki niemu można zweryfikować realizację tych celów strategicznych, to akurat mi się podoba, że jest to zapisane i dostępne - tak powinno działać państwo.

Cele zdefiniowano w trzech obszarach: człowiek, gospodarka i państwo. W szczególności, w obszarze państwo jeden z czterech celów brzmi: Udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną. Miarą osiągnięcia celu jest zwiększenie dostępności online 20 podstawowych usług publicznych.

Rzeczywistość

Zadaję  sobie pytanie, czy tylko ja nie mam zaufania do udostępnianych usług online. Przedwczoraj wypełniłam PIT z pomocą jakiegoś programu i wydrukowałam. Faktycznie zużyłam 12 kartek papieru na dwie kopie deklaracji i mogłam je zaoszczędzić. Później pojechałam do urzędu - mam blisko - i w przeciągu 15 minut złożyłam deklarację.

Gdybym miała zaufanie do bezproblemowego złożenia e-deklaracji, na pewno próbowałabym to zrobić. Jednak nie mam zaufania, nie mam też dostępnych powszechnie podstawowych informacji.

To kolejny niechlubny przykład, kiedy nie działa poprawnie któraś z centralnych e-usług (CEIDG, e-WUŚ, e-PUAP, e-Deklaracje). Zadaję sobie inne pytanie - czy jest jakaś e-usługa, która działa dobrze? Może jest, tylko nie mówimy o tym. W każdym razie je nie słyszałam, a bardzo bym chciała usłyszeć.

Konkluzja

Życzę sobie i innym, żebyśmy żyli w normalnym, lepszym kraju, bo wierzę, że to jest możliwe, tylko potrzebne są jakieś zmiany. A póki co, cieszmy się wiosną, jeżeli mamy już złożony PIT - ja mam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania