środa, 26 marca 2014

Na dobry początek

Na dobry początek dobrej współpracy potrzeba jest rozmowa i nawiązanie dobrej realacji.
Czasami idzie to łatwiej, czasami trudniej.

Ważne, jak się zaczyna

Tak, jak już kiedyś pisałam, ważne, jak się zaczyna, a nie tylko jak się kończy.

Wtedy pisałam o projektach, formalnie ujętych w ramy. Ale też są projekty, niezarządzane tak formalnie, ale też służące realizacji unikalnego celu. I w nich tak samo jest ważne, jak się zaczyna. A wszystko zaczyna się od nawiązania dobrej relacji.

Żeby jednak nawiązać dobrą relację, trzeba, aby pojawiły się dobre emocje. Idąc tym krokiem wstecz (idąc "rakiem") doszłam do wniosku, że dobre emocje wynikają ze zdrowego myślenia. Uzyskałam w ten sposób zależności:

Zdrowe myślenie -> Dobre emocje -> Dobre relacje -> Dobre wymagania/Dobry projekt

Piszę "Dobre wymagania", bo mówiłam o tych zależnościach na konferencji Inżynieria Wymagań.

Model emocji ABCD

Moje przemyślenia biorą się między innymi z modelu emocji ABCD, jaki poznałam jakiś czas temu i który stosuję na codzień. Jest to remedium na wiele problemów w projektach i nie tylko, po prostu w życiu i relacjach między ludźmi. A projekty to przede wszystkim ludzie.

Legenda:

A - zdarzenie inicjujące, sytuacja
B - myśli związane z tym zdarzeniem, przekonania
C - emocje, jakie pojawiają się w tej sytuacji
D - działania, pod wpływem tychże emocji, czasami nieuświadomionych

Post scriptum

Polecam weekendowe szkolenia z RTZ (a w nim model emocji ABCD) w Krakowie. Można połączyć przyjemne z pożytecznym. Pozostawiam dowolnej interpretacji, co jest przyjemne, a co pożyteczne :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania