wtorek, 19 marca 2013

Skuteczna komunikacja, a postawa wobec siebie i innych

Zastanawiam się, jak moja postawa wobec siebie i innych wpływa na mój sposób komunikowania się z ludźmi i dochodzę do różnych wniosków. Dzisiaj chcę się podzielić pewnych schematem, który dopiero niedawno poznałam i który uporządkował mi świat w jakimś obszarze.

Postawa wobec siebie i innych

Przyjęta jest dwuwartościowa logika w stosunku do myślenia o sobie i innych - w efekcie mamy cztery możliwe kombinacje.
  • Jeżeli myślę o sobie dobrze (Ja OK) i o innych też dobrze, to wtedy taka postawa jest asertywna. Nie trzeba dodawać, że to model docelowy, idealny.
  • Jeżeli myślę o sobie dobrze, ale o innych źle (Inni nie OK), to wtedy jestem agresywna (przepraszam wszystkich za takie postawy, które determinowały później moje agresywne zachowania, teraz powoli to sobie uświadamiam).
  • Osobiście uważam, że najgorsza jest postawa manipulowania innymi, czyli kiedy nie myślimy dobrze o kimś, ale także o sobie.
  • Przeciwieństwem agresji jest uległość - "przepraszam, że żyję".

Z naszej postawy wynika zachowanie

W zależności od naszej postawy zachowujemy się tak, a nie inaczej. W szczególności dotyczy to sposobu rozmawiania z innymi ludźmi, komunikowania się, czyli też prób dialogu. Doszłam do wniosku, że podzielę się tą wiedzą, bo skoro ja odkrywam ją dopiero teraz, to może jeszcze są osoby, które o tym nie słyszały. Warto szukać tej wiedzy u innych i uczyć się, ciągle się uczyć.

To działa!

Zrozumienie tych mechanizmów spowodowało, że zaczynam powoli nabierać świadomości sposobu komunikowania się z innymi. Dochodzę do wniosku, że era internetu i różnych komunikatorów zaburzyła naturalny sposób komunikowania się ludzi. Coś, co kiedyś było naturalnym zachowaniem, ćwiczonym przez całe życie, teraz jest sztuką, której trzeba się uczyć, a pojętni są tylko niektórzy ...

Warto pracować nad sposobem komunikowania się z ludźmi, nawiązywania dialogu, we wszystkich sytuacjach życiowych, nie ważne, czy to praca zawodowa, czy życie poza nią. Czasami jedno złe słowo zostawia uraz na bardzo długo, czasem na całe życie.

Życzę samych udanych relacji międzyludzkich wraz z nadchodzącą wiosną :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania